Een begeleider van een Leuvense zomerschool vertelt

Tijdens het schooljaar is Olly Clercx leerkracht LO in de secundaire school Don Bosco Groenveld in Heverlee. Maar na vorig jaar te lang te hebben stilgezeten tijdens de lockdown, besliste ze om in de zomer haar steentje bij te dragen in een Leuvense zomerschool.

“Ik kwam in contact met het initiatief via een mailtje en was meteen geïnteresseerd. Ik wilde wel graag iets nuttigs doen in plaats van terug zo lang thuis te zitten na die maanden lockdown. Ik wist niet goed wat te verwachten, maar het is niet tegengevallen. Het waren twee leuke weken!”

Duidelijke dagindeling

“We waren met twee begeleiders verantwoordelijk voor ons klasje. Mijn collega nam het inhoudelijke stuk voor haar rekening, ik deed de namiddagactiviteiten. De eerste maandag was een kennismakingsdag en de laatste vrijdag hielden we een afsluitingsdag. Daartussenin hadden alle dagen dezelfde structuur.

De dag begon om 8:30 uur met een individueel klasmoment. Daarin bespraken we eventuele vragen, gingen we in op wat de leerlingen hadden meegemaakt en begonnen we eventueel al met een aantal vakinhoudelijke zaken.

Van 10 tot 12 uur gingen we dieper in op de leerstof tijdens het vakinhoudelijk moment. Dat werd zowel door mijn collega als soms door een externe expert gegeven. Dan hadden de leerlingen een uur middagpauze waar we wat spelletjes op de speelplaats konden spelen. In de namiddag hadden we dan een sociale activiteit, waarvan de helft door externen begeleid werd en ik de andere helft in elkaar stak. Zo hebben we bezoek gehad van Cirkus in Beweging, maar evengoed van enkele gamers.

Ik nam in de voormiddag tijd om de activiteiten van de namiddag in elkaar te steken, samen met mijn collega’s van de andere klasgroepen. Tijdens die sociale activiteiten zag je de kinderen echt groeien en dat gaf ontzettend veel voldoening. Er heerste een ongelooflijke klassfeer. Het was op het einde van die twee weken dan ook jammer dat we ons klasje moesten verlaten.”

Grote vooruitgang bij leerlingen

“In het begin hadden we veel schuwe leerlingen, maar uiteindelijk durfden ze veel meer.  Velen hadden bij aankomst op de zomerschool zes weken geen Nederlands meer gesproken, maar eenmaal ze het weer gewoon waren, gingen ze met rasse schreden vooruit, op een speelse manier.

Veel leerlingen gaven ook aan vriendschappen voor het leven te hebben gemaakt. Sommigen zaten zelfs bij elkaar op school, maar kenden elkaar niet. Het is fijn dat ze dan een hechte vriendschap op die school erbij hebben.”

Hechte teamsfeer

“De begeleiders in onze zomerschool kwamen van verschillende scholen en regio’s en we kenden elkaar dus niet. We kregen een kleine introductie twee weken voor we startten, maar het meeste gebeurde op de zomerschool zelf.

Er heerste tussen de leerkrachten een super toffe sfeer. Twee keer per week zorgden we voor een interventiemoment waarbij we onze bezorgdheden van de klas of over onze eigen prestaties konden bespreken.

De stap zetten om leerlingen te begeleiden op een zomerschool was echt buiten mijn comfortzone. Maar het was heel leuk om zoveel mensen te leren kennen en mijn connecties uit te breiden. Als ik nu op mijn eigen school een sportdag moet organiseren, heb ik zo meteen weer wat extra mensen die ik kan bellen. Je verbreedt je horizon.”

Werkgroep zomerscholen

“Ik zit nu zelf in de Leuvense werkgroep voor zomerscholen. Samen brainstormen we over de pijnpunten van vorig jaar en wat er deze zomer nog beter kan. Zo werden ASO-leeringen vakinhoudelijk nog te weinig uitgedaagd. Dit jaar hopen we nog meer op klasniveau te kunnen werken en zo beter te differentiëren.

Ook kregen wij als begeleiders op voorhand weinig informatie, pas op de eerste zomerschooldag werd alles duidelijk. Ook dat willen we dit jaar anders zien.

En verder kan ik het alleen maar aanraden: het is echt een fijne ervaring met veel voldoening!”

Deel: